من دانش آموز رشته ی ریاضی بودم و به دو دلیل این رشته رو انتخاب کرده بودم ۱) علاقه م به درس های ریاضی و فیزیک ۲) عدم رغبت نسبت به دروس حفظی.
من طی سه سال اول دبیرستان تحت تاثیر افراد مختلفی که با اونها رابطه داشتم به رشته های مختلفی مثل فیزیک،مهندسی مکانیک،مهندسی برق و مهندسی شیمی علاقه مند شدم؛ ولی در تابستان سال سوم به این نتیجه رسیدم که من برای این کارها ساخته نشدم و هیچ علاقه ای به اینکه در آینده شغلی مهندسی داشته باشم ندارم؛ اما نتونستم تغییر رشته بدم و ناگزیر به خاطر اینکه پایه ی خوبی تو درس شیمی داشتم و در سال سوم هم تو المپیاد شیمی قبول شده بودم تصمیم گرفتم که رشته ی مهندسی نفت رو هدف خودم قرار بدم. عدم علاقه ام به رشته های مهندسی باعث دلسردی ودلزدگی من شده بود و این وضعیت تا دیماه سال چهارم ادامه داشت تا موقعی که من به دلیل دندون درد ممجبور شدم به دندونپزشکی مراجعه کنم و اونجا بود که متوجه شدم من برای این کار ساخته شدم و بعد از صحبت هایی که با دندونپزشک معالجم و مشاورانم داشتم این ریسک رو قبول کردم که در بهمن ماه موقع اصلاحیه ها رشته ی ثبت نامی خودم رو به تجربی تغییر بدم.
من از اواخر بهمن خوندن زیست شناسی رو با زیست سال دوم شروع کردم،بعد از سه سال اولین باری بود که زیست شناسی رومی خوندم و مطالبش برام گنگ و مبهم بود و همین کار رو سخت می کرد مجبور بودم چندین بار بخونمش تا مطالبش رو متوجه بشم.
با سوالات و تست های زیست آشنا نبودم به همین خاطر نمیتونستم مطالب مهم رو تشخیص بدم و پراکنده می خوندم و سرفصل ها تو ذهنم طبقه بندی لازم رو نداشت.
تا عید به زور زیست دوم رو تموم کردم و به برنامه آزمون ها نمیرسیدم و اکثرا چون بلد نبودم سفید میذاشتم و این باعث دلسردی من میشد و مدتی هم به پشت کنکور موندن فکر میکردم و تو این مدت نتونستم خوب درس بخونم و خیلی عقب افتادم.
از هرکس که اطلاعاتی راجع به درس زیست داشت روش مطالعه ی زیست رو می پرسیدم ، چندین بار روش مطالعه م رو تغییر دادم،مثلا به قید ها گیر دادم،کلی خوانی کردم و…حتی فیش نویسی کردم و تو جعبه لایتنر گذاشتم،اما هیچ کدوم از این روش ها به من کمکی نکرد.
بعد تعطیلات عید دوباره خوندن زیست رو از سر گرفتم و تصمیم گرفته بودم ریز به ریز مطالب رو از بر کنم تقربا تو مدت یک ماه زیست سوم رو به جز مسایل ژنتیک تموم کردم و این به من قوت قلب میداد اما با شروع امتحانات تازه متوجه شدم که از زیست اون چیزایی رو که باید یاد میگرفتم بلد نیستم از طرفی زیست سال چهارم هم باقی مونده بود؛اما امید خودم رو از دست ندادم و با توکل به خدا ادامه دادم و مشاورم منو با یکی از مدرسای خوب آشنا کردن و ایشون روش خوندن زیست رو به من یاد دادن.به خودم گفتم که حداکثر تلاش خودم رو میکنم و اگر هم نتونستم به هدفم برسم میدونم که تلاش خودم رو کردم.اولین آزمون جامع زیست شناسی رو ده درصد زدم دومین آزمون بیست و پنج درصد ،سومین آزمون سی و پنج درصد و تو کنکور چهل و پنج درصد زدم.
من خرداد ماه به جای جمع بندی، زیست شناسی رو میخوندم. چون امتحان هم داشتم تصمیم گرفتم هدفمند بخونم به طور مثال فصل هایی که نمره ی کمی تو امتحان داشت کنار گذاشتم و مطالبی رو که میخوندم مطالبی بود که تو کنکور برام لازم بود. در ضمن حدود هشت فصل از زیست شناسی رو که پانزده درصد سوالارو تو کنکور شامل می شد کنار گذاشتم و سعی کردم ذهنم رو روی جاهایی متمرکز کنم که خوب خونده بودم.
سه روش توی زیست شناسی به من خیلی کمک کرد
۱) من دور کلمات کلیدی دایره می کشیدم، این روش باعث میشد که زمان مرور به حداقل میزان خودش برسه
۲) بررسی کامل شکل های کتاب درسی، استفاده از اشکال باعث تثبیت مطالب توی ذهن میشه و حتی در برخی موارد مثل فصل قارچ سال چهارم ،بدون نیاز به متن کتاب میشه تست هارو با شکل ها حل کرد.
۳) سعی میکردم هر سوالی که تو زندگی روزمره برام پیش میومد رو با اطلاعاتی که از زیست شناسی داشتم جواب بدم
ادامه دارد. . .
حمید فتوت
دانشجوی دندانپزشکی ارومیه