خانه » مشاوره » برنامه ریزی و نحوه مطالعه » تاثیر واقعی تیزهوشی و پرتلاشی در کنکور
برگزاری همایش ریاضی در شهرشما
 
.
 

تاثیر واقعی تیزهوشی و پرتلاشی در کنکور

سال ۱۹۹۸ میلادی در دانشگاه استنفورد یک تحقیق جالبی انجام شد. که در آن به تحلیل نحوه ی تشویق بر کارایی دانش آموز پرداخته شد. نتایج این پژوهش نه تنها در ابعاد دانش آموزی و کنکور کاربرد دارد، بلکه در دیگر مسایل زندگی نیز واقعا کاربردی است.

من خودم (حامد دلیجه)با وجود اینکه خودم را فرد باهوشی می دانم اما پرتلاش هم میدانم.

دانشگاه استفورد

در این پژوهش تعدادی کودک و دانش آموز به ۳ دسته ی مختلف تقسیم شده اند. در هرکدام از دسته ها زمانی که دانش آموز مساله ای را درست حل می کرد، به شیوه ی متفاوتی مورد تشویق دیگران قرار می گرفت.

روش اول  :

آفرین. تو خیلی تیزهوش هستی

روش دوم :

پاسخ درست :  آفرین. مساله را خیلی خوب حل کردی

پاسخ غلط: نه! مساله را غلط حل کردی

روش سوم :

آفرین. تو تلاش خودت را کردی

تشویق دانش آموز

این تحقیق چندین بار با دانش آموزان مختلف و در شرایط محیطی مختلف انجام شد. و نتایج خیلی جالبی به دست آمد. افرادی که برای تشویق آن ها از عناوینی مانند تیزهوشی و استعداد استفاده می شد، به تدریج قدرت حل مساله ی دانش آموز کم شد.

و زمانی که یک مساله را اشتباه حل می کردند، برای حل مساله ی بعدی هم استرس داشتند و اعتماد به نفس شان پایین می آمد

بهترین نتیجه زمانی بدست آمد که تشویق از شیوه ی میزان تلاش دانش آموز بود.

اگر بخواهیم در مورد تاثیر منفی تشویق از شیوه ی هوش بر کارایی دانش آموزان بگوییم(مهندس دلیجه) : هیچ انسانی نمی تواند همیشه برنده باشد و هیچ فردی نمی تواند تمام مسایل را حل کند. همیشه مسایل سخت وجود دارند. دانش آموزی که همیشه فکر کند، حل مساله و تست ها فقط و فقط بخاطر هوش آن فرد است.بعد از هر شکست و ناتوانی در حل مساله اعتماد به نفس و باور درونی اش کاهش می یابد.

ولی دانش آموزی که حل مسایل را در پشتکار و تلاش خود می بیند، هر موفقیت او انرژِی بیشتری به فرد می دهد و وقتی نمی تواند یک مساله را حل کند،تلاش خودش را بیشتر می کند. ولی دانش آموز قبلی نمیدونه چطوری هوش خودش را افزایش بده.

کنکوری ها و دانش آموزان عزیز به والدین خود این مطلب را نشان بدهید.

به رنگ های این نمودار وافزایش کارایی توجه کنید.

تیزهوشی و تلاش

وقتی از بچگی طبق تعریف بزرگترهامتکی به هوش بالا بیاییم بعدها که در استانه ی کنکور قرار میگیریم و یه مساله سخت رو نمیتونم حل کنم روانی میشیم و کل انگیزمون را از دست میدیم و میگیم لابد استعداد کنکور ندارم.

استعداد و تیز هوشی و همچنین تلاش و پشتکار به عنوان ۲ اهرم اصلی موفقیت مطرح هستند. (حامد دلیجه)

همیشه تلاش خود را معطوف به راهی کنیم که یک استعداد نسبی در ان زمینه داریم . ودر پایان تشویق وانتقاد واقع گرایانه اطرافیان بدون شک تاثیر بسزایی در مسیر پیشرفت خواهد دارد.

“تلاش” به عنوان یک پایه ذهنی قابل اتکا و با آسیب پذیری بسیار پائین است که می شود از اون به عنوان ستون شخصیت و اعتماد به نفس انسانها نام برد.

تام واتسون موسس شرکت IBM :

هیچ چیز نمی تواند جایگزین پایداری شود
استعداد نمی تواند؛ انسان های با استعداد ناموفق فراوانند.
نبوغ نمی تواند؛ نابغه های تاکام تقریبا به صورت ضرب المثل در آمده اند.
تحصیلات نمی تواند؛دنیا پر است از تحصیل کرده های بی حاصل.
فقط پایداری و اراده دارای قدرت لایتناهی است.

دنیل پنیگ : 

در کارهایی که نیاز به خلاقیت هست تعیین تشویق و تنبیه برای حل مسئله باعث کاهش کارآیی میشه و در کارهای روتین تعیین تشویق و تنبیه باعث پیشرفت میشه.

 

مهندس حامد دلیجه ۳ فروردین ۱۳۹۴

ریاضی ۱۰۰

۰۹۳۸۳۳۵۰۹۸۳

نظر شما چیه ؟ به عنوان دانش آموز دوست دارید معلم یا والدین شما چطور تشویق کنند شما را ؟

 

 

مهندس دلیجه

متولد ۱۳۷۰ هستم. در سال ۸۸ رتبه ی کنکورم ۲۲۵ رشته ریاضی شدو در سال ۹۲ لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیرگرفتم. درصد ریاضی کنکورم ۱۰۰ هست و از ۱۹سالگی به تدریس ریاضی و مشاوره کنکور مشغولم. علایق من فضا ،کهکشان ها ، مسایل نسبیت و سیاهچاله است.دیگرمهارت های من مهندس بهینه سازی و افزایش راندمان، داده کاوی،کنترل پروژه،طراح سایت، روانشناس،سخنران و. است. جهت مطالعه توضیحات DVD ریاضی ومشاهده نمونه تدریس روی عکس پایین کلیک کنید.. با یک تماس چند دقیقه ای مسیر رتبه ی برتر شدن را به ما بسپارید call: ۰۹۳۸۳۳۵۰۹۸۳ درصورت اینکه پاسخ ندادم و سرکلاس بودم پیامک بدین تا هماهنگ کنیم. * hamed.dalijeh@gmail.com

More Posts - Website - Google Plus

دی وی دی ریاضیات کنکور

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دی وی دی ریاضی کنکور