خانه » مشاوره » برنامه ریزی و نحوه مطالعه » رفتارهای کودکانه و ارتباط آن با درس خواندن
برگزاری همایش ریاضی در شهرشما
 
.
 

رفتارهای کودکانه و ارتباط آن با درس خواندن

با سلام ماراتنی های شجاع – خدا قوت

در این قسمت از روانشناسی کنکور قصد دارم روابط متقابل را آنالیز کنم. بصورت اختصاصی به معرفی و تحلیل رفتارهای بچه گانه می پردازیم. آیا رفتارهای بچه گانه دارید ؟ بعضی رفتارهای بچه گانه اگر شناخته و ترک بشوند خیلی زندگی و وضعیت درسی ما بهتر می شود.

رفتار کودکانه

یادتون هست بچگی هاتون تو ویترین یک اسباب بازی می دیدین و اگر بابا برامون نمی خرید، بعد از مدت کوتاهی فراموش می کردیم.

برای بچه ها همه چیز سیاه سفید هست.

مثلا بستی برای آن ها ۸۷% خوب نیست. عمه یا خوب هست یا بد . اگر عمه خونمون بیایید باید همیشه گریه کنم یا اگر هر روز به خونشون نروم گریه می کنم.

برای بچه هیچ چیز غیر ممکن نیست. پدر به فرزند می گوید اگر برای کنکور خوب درس بخوانی برای شما لب تاپ می خرم. خیلی خیلی کم پیش می آید که فرزند اعتراض کند و بگوید بابا تو که پولش را نداری بخری!

در ذهن یک کودک تمام چیزهای دنیا همیشگی هستند. و پایانی ندارند. به فکر آشتی کردن با کسی که قهر هستند، نیستند. و اگر در کودکی دوست داشتید با کسی که قهر هستید زود آشتی کنید شما خیلی بزرگتر از سن خود فکر می کردید! من حامد دلیجه که بچگیام اینجوری بودم 🙂

 

قهرکردن کودک

 

شادی و غم برایشان معنای دیگر دارد.

بعضی وقت ها ممکن است یک اسباب بازی قشنگ خیلی بیشتر از یک دوچرخه برایشان خوشحال کننده باشد. و برعکس در خشم و ناراحتی هم ممکن است این قضیه اتفاق بیفتد. گم شدن یکی از رنگ های مداد رنگی اش بیشتر از گم شدن توپ ناراحتش کند.

مثلا بنده (حامد دلیجه) وقتی بچه بودم یک غاز داشتم که همیشه فکر می کرد من مادرش هستم و دنبال من می افتاد. فکر می کردم غاز تو سرما سردش میشه و حاضر بودم خودم بیرون پتو باشم ولی اون داخل پتو بخوابه.

یکی از ترفندهایی که والدین روی بچه ها پیاده می کنند، پرت کردن حواس کودک است. اگر کودک یک وسیله ای را تقاضا کند و مادر حواسش را پرت کند، بعد از مدتی کلا بچه هدفش را فراموش می کند.

رفتارهای بچه گانه به آن دسته از رفتارهایی گفته می شود که بزرگترین هدف بچه لذت بردن است. یا اگر بخواهیم به شیوه ای دیگر بگوییم ، مهم ترین عامل تصمیم گیری کودک بر پایه احساسات است.

 

لذت بردن کودک

 

 

می توان رفتارهای بچه گانه را به دو دسته ی (کودک نرمال) و (کودک تخریبی) تقسیم کرد.

و تمامی رفتارهای انسانی همانطور که در تفکر سیستمی برای موفقیت در کنکور گفتم، تعاملی و در ارتباط با یکدیگر هست.

برای اینکه خوب جا بیفتد یک مثال می زنم.

فرض کنید که دانش آموزی در مدرسه در عالم خود خیلی خوشحال و شنگول هست و در حیاط مدرسه دارد آهنگ می خواند. این یک رفتار کودکانه از نوع نرمال هست. ولی دوستش بهش میگه فلانی امروز زیاد حوصله ندارم و اینقدر چرت و پرت نگو صدات خیلی قشنگه !!!(به حالت مسخره)

اگر دانش آموز خواننده ی آهنگ با شنیدن این حرف صدایش را بالا ببرد و به آواز خواندن ادامه بدهد این یک رفتار کودکانه تخریبی هست.

پس رفتار تعاملی و نوع رفتار را در این مثال دیدید. یعنی رفتار دوست،والدین ،دبیر و مشاور من پس از تجزیه و تحلیل مغز من باعث بازخورد رفتار من میشه.

آواز خواندن نوجوان

چندخط بالاتر گفتیم که مهم ترین عامل تصمیم گیری در رفتارهای کودکانه احساسات هست. و احساسات لحظه ای و یکدفعه هست. احساسات کاری با وقایع گذشته و آینده ندارد. احساسات یک جور سیاه سفید میشه تو اون لحظه- دوستم منو عصبی کرد با تیکه انداختنش. پس من تو لحظه عصبی شدم و کاری نداشتم که قبلا چقدر صمیمی بوده ایم و یا اینکه فردا باید ازش جزوه بگیرم و… بدون توجه به این ها رفتار تخریبی کودگانه مخرب بروز دادم!

درست هست که الان شما دیگر کودک نیستید، چون احتمالش خیلی کم هست که یک کودک  زیر ۱۲ سال مطالب سایت بنده را بخواند. شما الان اکثریت ۱۸ سال دارید و بزرگ شده اید. و رفتارهای کودکی شما تغییر کرده است. ولی رفتارهای بچه گانه در مدرسه، کلاس و خانواده ما را رها نمی کنند.

همین مثال هایی که الان گفتیم را به یاد بیاورید. آیا در روابط بین پدر،مادر،دوستان، دبیر و … از خود رفتارهای کودگانه تخریبی بروز می دهید ؟؟

 

سالاد درست کردن نوجوان

مثال اول »

مامان به دختر می گوید : دخترم برای شام سالاد درست کند. بعد از نیم ساعت می بیند که شما سالاد درست نکرده اید. مامان میگه خودم درست میکنم یا  یک کوفتی میخوریم شب.

معاون و صف مدرسه

مثال دوم  »

معاون مدرسه می گوید که تا هفته ی دیگه پول جزواتی که براتون کپی کردیم را بیارید. بعد از ۳ روز میگه اصلا جزوه هم نمیدهیم بهتون برید هر رتبه ای کنکور آوردید به ما ربطی ندارد.

کشف استعداد دانش آموز

مثال سوم »

پشتیبان قلم چی که در برنامه ریزی دانش آموزش خیلی بلندپروازانه رفتار می کند. به یک دانش آموز تراز پایین می گوید که تو لیاقت مهندسی خوب دانشگاه شریف را دارید. دانش آموز می گوید بالاخره یک نفر استعداد من را شکوفا کرد و مامانی من تازه کشف شدم!

خوشحال می شوم در نظرات بنویسید.

شما به عنوان یک جوان و نوجوان یا حتی والدین چه رفتار کودکانه تخریبی دارید؟

مشاوره کنکور

موفق باشید- مهندس حامد دلیحه -۷ فروردین ۱۳۹۴

ریاضی ۱۰۰

۰۹۳۸۳۳۵۰۹۸۳

 

 

مهندس دلیجه

متولد ۱۳۷۰ هستم. در سال ۸۸ رتبه ی کنکورم ۲۲۵ رشته ریاضی شدو در سال ۹۲ لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیرگرفتم. درصد ریاضی کنکورم ۱۰۰ هست و از ۱۹سالگی به تدریس ریاضی و مشاوره کنکور مشغولم. علایق من فضا ،کهکشان ها ، مسایل نسبیت و سیاهچاله است.دیگرمهارت های من مهندس بهینه سازی و افزایش راندمان، داده کاوی،کنترل پروژه،طراح سایت، روانشناس،سخنران و. است. جهت مطالعه توضیحات DVD ریاضی ومشاهده نمونه تدریس روی عکس پایین کلیک کنید.. با یک تماس چند دقیقه ای مسیر رتبه ی برتر شدن را به ما بسپارید call: ۰۹۳۸۳۳۵۰۹۸۳ درصورت اینکه پاسخ ندادم و سرکلاس بودم پیامک بدین تا هماهنگ کنیم. * hamed.dalijeh@gmail.com

More Posts - Website - Google Plus

دی وی دی ریاضیات کنکور

۲ نظرات

  1. سلام اقای دلیجه.خوبین؟
    من چند روز نبودم اخه تبلتم خراب شده بود.دلم واسه سایت خیلی تنگ بودا

    این رفتارم رو که میگم رفتارتخریبی هست؟
    امروز که خیلی به دوستم گفتم یه چیزو واسم تعریف کن اونم اذیتم میکرد و نمیگفت
    منم باهاش قهر کردمو از بیشش رفتم…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دی وی دی ریاضی کنکور
پشتیبانی تلگرام