رتبه های برتر کنکور از تجربیات هفته آخر خود می گویند
رشته ریاضی و تجربی و انسانی
برترهای کنکورهای گذشته از۱ هفته آخر می گویند:(رشته ریاضی)
لادن خالوپور: رتبه ۱ منطقه ۳(بافت) کنکور۹۰، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
۱) من در یک ماه آخر که آزمون می دادم پشت پاسخ برگ همان آزمون نکات هر درس را جداگانه می نوشتم. هفته ی آخر دوباره آن ها را مرور کردم.
۲) برای درس ادبیات فارسی دوباره کلمات و اعلام را خواندم و برای دین و زندگی نگاه کوتاهی بر آیات داشتم.
۳) چون فکر می کردم جلسه ی کنکور ممکن است برای من ایده آل نباشد، هنگام آزمون دادن خود را به شرایطی مثل محیط پر سر و صداتر و گرم تر عادت دادم.
۴) روز آخر نیز همراه با خانواده بیرون رفتم و خودم را از دغدغه ی کنکور دور کردم.
مریم فرحناک غازانی:رتبه۹کشور(تبریز) کنکور۸۹،دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
۱) در هفته ی آخر همه ی کتاب ها حتی ریاضی و فیزیک را تورق سریع کردم و تقریبا تست کار نکردم.
۲) در ادبیات بیش تر روی واژگان و تاریخ ادبیات و در دین و زندگی روی آیات تمرکز کردم.
۳) در هفته ی آخر خیلی روی آرامشم کار کردم و سعی کردم به رتبه فکر نکنم چون به نظرم یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور داشتن آرامش است.
۴) از بعد از ظهر روز قبل از کنکور درس نخواندم و استراحت کردم. عصر هم به حوزه ی امتحانی رفتیم تا مسیر را شناسایی کنیم.
وهاب زارعی:رتبه۳ کشور(مشهد) کنکور۸۸، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
۱) در اوایل هفته آخر، کنکور سال ۸۷ را امتحان دادم و هم چنان به مرور دروس عمومی از کتاب درسی ادامه دادم.
۲) کلاسورارزیابی خود را مرور کردم و روز آخر اصلا درس نخواندم.
پریسا مقدم: رتبه۵۸ منطقه۲ (میانه) در کنکور۸۸، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تهران
۱) با توجه به اهمیت و تاثیر بالای دروس دین و زندگی و ادبیات در کنکور به ویژه برای دانش آموزان ریاضی این دروس را به طور کامل خواندم و از کتاب ۷ کنکور برای آن ها استفاده کردم.
۲) برای مرور دروس اختصاصی از کتاب اگر من طراح بودم استفاده کردم و نکات مهم آنها را که قبلا مشخص کرده بودم، خواندم.
۳) سوال های ۳ آزمون پایانی کانون را یک بار دیگر خواندم.
۴) در ۲ روز پایانی سعی کردم نگاهی جامع به همه ی کتاب ها داشته باشم.
۵) روز آخر را به طور کامل استراحت کردم.
عرفان قادری: رتبه۶ منطقه ۲ (سنندج) کنکور ۸۷، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف
۱- تمرین تستهای دین و زندگی بهصورت کامل و دقیق
۲- مرور تاریخ ادبیات و اعلام از کتاب درسی
۳- مرور قسمتهای حفظی شیمی و فیزیک
برترهای کنکورهای گذشته از۱ هفته آخر می گویند:(رشته تجربی)
محمدجواد امینی زاده:رتبه۱۶منطقه۳(بافت) کنکور۹۰، دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه تهران
۱) در هفته آخر طبق توصیه های اقای قلم چی کتاب ها را ورق می زدم.
۲) در کنار صفحات کتاب هایم نوشته بودم که از این صفحه در سال های اخیر چند سوال در کنکور آمده لذا صفحاتی که سوال بیش تری داشتند را بیش تر می خواندم. سرعت خواندنم زیاد بود وتفریح وار بود حتی با دیدن بعضی از صفحات برخی از خاطرات تلخ و شیرین دوران مدرسه یادم می آمد.
۳) زیست، دین و زندگی و زمین شناسی را تا روز آخر با تمام جزییات خواندم.
۴) چندین وچند بار تاریخ ادبیات، معانی لغات و املا را با توجه به فرار بودنشان دوره کردم.
۵) در ریاضی و فیزیک فقط فرمول ها و مسایل حل شده کتاب درسی را مرور کردم.
۶) هدف گذاری هایم برای زدن چندتا از ده تا درهر درس را کاملا مشخص کردم.
هنگامه نظری:رتبه۳۰منطقه۲ (قائم شهر) کنکور۹۰ ، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
۱) من در هفته ی آخر، آزمون سال ۸۹ و خارج از کشور۹۰را امتحان دادم و به نکات آن بیش تر دقت کردم.
۲) ساعت مطالعه ام را کم کردم. به دین و زندگی و قسمت های فرار زیست بار دیگر نگاهی اجمالی کردم.
۳) خلاصه هایم را مرور کردم و حاشیه نویسی های شیمی را دوباره خواندم.
مصطفی کریمی:رتبه۱۴ منطقه۲ (بوشهر) کنکور۸۹ ، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
الف) مرور درس های حفظی مانند: ۱) آیات و روایات دین وزندگی ۲) واژگان ادبیات ۳) تاریخ ادبیات و اعلام ۴) بعضی از قسمت های حفظی فیزیک و شیمی از روی نکاتی که در جزوات خودم بود و مرور چند تست مهم که از هر قسمت قبلا نشانه دار کرده بودم.
ب) آخرین آزمون کتاب زرد را از خود امتحان گرفتم.
این دو کار ذکر شده در بالا در اولویت قرار داشت ولی به این دلیل که وقت کافی داشتم، نکات مربوط به تمام درس های اختصاصی را مرور کردم ( با حل کردن ۱۰- ۵ سوال که از قبل نشانه دار کرده بودم…و روز آخر هم سعی کردم استراحت کنم که با انرژی کامل به سر جلسه ی کنکور بروم.
هم چنین در هفته ی آخر از کارها و فعالیت های خطرناک که ممکن بود شکستگی، مصمومیت و… را به همراه داشته باشد، دوری کردم.
محمد علی محمدی:رتبه۳۶ منطقه۲ (کلاچای) کنکور۸۹ ، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
۱) طبق روال جمع بندی، شنبه از خودم آزمون گرفتم.
۲) تورق سریع کتاب ها را انجام دادم و سعی می کردم از هر صفحه کتاب تصویری کلی در ذهنم داشته باشم.
۳) نکات حفظی کتاب ها را در این تورق مورد تمرکز بیش تری نسبت به سایر مباحث قرار دادم.
۴) حاشیه های کتاب شیمی و بعضی جدول ها و نمودارهای مهم را مطالعه کردم.
۵) فرمول های فیزیک و ریاضی ( خصوصا مباحث انتهایی سال پیش دانشگاهی ) را مرور کردم.
۶) تصاویر کتاب زیست شناسی و آیات کتاب های دین و زندگی ( به خصوص آیات موجود در اندیشه و تحقیق) و لغات و اعلام ادبیات… و نکاتی را که از آزمون های جمع بندی ( ۳ روز یکبار ) یادداشت کرده بودم مرور کردم.
۷) روز آخر سوال های آزمون های خارج ازکشور را که احساس می کردم نوآوری دارند و امکان دارد امسال تکرار یا شبیه سازی شوند، یک بار دیگر تمرین کردم.
۸) بعد از ظهر روز قبل از کنکور هم سوالات رشته ریاضی که صبح امتحان داده بودند را نگاه کردم.(نه در قالب امتحان بلکه در قالب ارزیابی و آمادگی)
۹) غروب هم به استراحت و بیرون رفتن (نه با دوستان، بلکه با خانواده ) مشغول شدم.
رستگار رحمانی:رتبه۱کنکور تجربی و زبانکشور(جوانرود)کنکور۸۸، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
۱) در هفته آخر تقریبا نمی شود چیزی یاد گرفت؛ بنابراین از خواندن مطالب جدید که در طول سال تحصیلی نخوانده بودم، خودداری کردم.
۲) در هفته آخر آن چه را که تاکنون خوانده بودم، تقریبا ۲ بار روزنامه وار مرور کردم. از هر فصل یا مطلب، خلاصه ها، فرمول های مربوطه و تعدادی از تست های کنکورهای چند سال اخیر را تمرین کردم.(۷ کنکور مفید بود)
۳) همه چیز را برای یکی دو روز آخر نگذاشتم. این کار را حداقل از ابتدای هفته آخر شروع کردم.
اجرا و کشف فلسفه تکنیک های متفاوت (* و– و زمان های نقصانی) را برای سر جلسه کنکور نگه نداشتم و با اجرای آزمون های کتاب های زرد این تکنیک ها را تمرین کردم.
۴) چون نگران بودم به مرور تمام آن چه که باقیمانده است نرسم، آن ها را با توجه به بودجه بندی چند سال اخیر (کهn! بار در مجله آزمون چاپ شده ) اولویت بندی کردم.
توجه داشته باشید که برخی مسائل حاشیه ای در سر جلسه کنکور می تواند موجب حواس پرتی شما گردد. به عنوان مثال شاید روند توزیع و جمع آوری دفترچه سوال و پاسخنامه مثل جلسات آزمون های کانون نباشد. یا اعلام بعضی ازکد ها از بلندگوی حوزه، رفت و آمد و صدای صحبت برخی از مراقبین و ….
احسان مختاری:رتبهی ۱۸منطقهی ۱(اصفهان) کنکور۸۸، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
۱) در هفتهی پایانی لغات و اعلام ادبیات، آیات دین وزندگی، لغات پیشدانشگاهی زبان انگلیسی، فرمولهای دروس ریاضی و فیزیک را مرور کردم.
۲) در دروسی مثل دین و زندگی، زیست شناسی و شیمی، تورق سریع بسیار مفید بود؛ به یاد داشتم که در تورق سریع قرار نیست که همهی مطالب را از ابتدا بخوانم بلکه کافیست در هر صفحه مطالبی که به نظرم مهم تر میآیند را در ذهنم مرور کنم. (به صورت تیتروار)؛ ضمن این که به شکلها و حاشیههای کتاب هم توجه داشتم.
۳) در آن هفته به هیچ عنوان به سراغ مطالبی که نخواندهبودم یا نیمه کاره خوانده بودم نرفتم؛ چون اولاً وقت زیادی از من می گرفت؛ ثانیاً موجب استرس کاذب در من می شد. در عوض خلاصه نویسیها، یادداشت ها، حاشیه نویسیها و هم چنین کلاسور ارزیابی خود را در هفتهی پایانی مرور کردم.
۳) غلطهای ۳ آزمون جامعی را که در کانون امتحان داده بودم و غلطهای آزمونهای ۳ روز یک باری را که از خود گرفته بودم، در هفتهی پایانی مرور کردم.
۴) خود را برای این مساله که احتمال دارد در کنکور امسال مثلاً یک درس خیلی سخت، وقت گیر و با سبک جدیدی از سوالات باشد، آماده کرده بودم و استراتژی درستی برای برخورد با این شرایط داشتم.
برترهای کنکورهای گذشته از۱ هفته آخر می گویند:(رشته انسانی)
سارا تراب: رتبه۲ کشور (ساری) کنکور۸۹، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
۱) تورق سریع کتاب های درسی خصوصا منطق و روانشناسی و فلسفه پیش دانشگاهی و لغات ادبیات فارسی و هم چنین از کتاب زرد، آزمون های ۲ سال آخر یعنی ۸۷ و ۸۸ رادوباره مرور کردم.
۲) ۳ آزمون آخر کانون (آزمون های جامع) را دوباره مطالعه و بررسی کردم.
۳) روزانه تست زبان انگلیسی و عربی(مخصوصا درک مطلب) تمرین می کردم.
حبیب سبزواری:رتبه۸ منطقه۳ (ایذه) کنکور۸۹، دانشجوی حقوق شهید بهشتی
۱) با توجه به کم حجم بودن دو کتاب روانشناسی و اقتصاد و تاثیر بسزای آن ها، به مطالعه دقیق تر در این دوران پرداختم.
۲) تقریبا دوره و تورق سریع تمامی کتب را در هفته های پایانی انجام دادم.
۳) مرور فرمول های یادداشتی و حل تست های نشان دار ریاضی.
۴) استفاده از کلاسور ارزیابی برای مشخص کردن اشتباهات خود در آزمون های کانون.
۵) کاهش ساعت مطالعه (هر چه که به روزهای پایانی نزدیک تر می شدیم).
۶) حل تست های کنکور ۸۹ در روزهای پایانی.
۷) برای جلوگیری از ایجاد خستگی در هفته های پایانی تنها در آزمون های کانون شرکت کردم.
۸) استفاده از یادداشت ها و خلاصه برداری های شخصی.
۹) مرور بیش تر دروس حفظی مانند تاریخ و تاریخ ادبیات.
۱۰) مرور لغات و اعلام ادبیات و همچنین آیات دین و زندگی
کاظم جعفری: رتبه۱۳ منطقه ۲ (شهریار) کنکور۸۸، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
۱) یادداشتهای شخصی اعم از خلاصهبرداریها و برگههای یادگیری و یا نکات مندرج در سوالات نشاندارم را مرور کردم. (این روش به شرطی موثر است که در طول سال، گنجینهای از چکیدهی مطالب و نکات مهم و فرار را جمعآوری کرده باشید)
۲) برای یادداشت برداری و خلاصه نویسی کتاب ها در طول سال تحصیلی لازم نبود تمام مطالب را یادداشت کنم، تنها مطالبی را که نیاز به تکرار بیش تری داشتند و یا خیلی مهم بودند می نوشتم. برگه های یادگیری را در اندازه های کوچک، با خط خوانا و خودکار دو رنگ و بدون قلم خوردگی تهیه کرده بودم.
سمیه جعفری: رتبه۲۹ منطقه ۲ (قم) کنکور۸۸، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
در طول سال تحصیلی قسمتهایی از کتاب درسی را که از آنها در کنکورهای سالهای گذشته تستی طرح شده بود، مشخص میکردم. به مرور فهمیدم که احتمال دارد طراحان از کدام قسمتها سوال طرح کنند، این کار را برای درسهای روانشناسی، فلسفه، منطق، علوم اجتماعی، عربی و دینی انجام دادم.دقیقاً همین عامل باعث شد در این ۵ درس، نمره بالای ۹۰% کسب کنم و پاسخ غلط نداشته باشم. در یک هفتهی آخر بیشتر به مرور این قسمتها پرداختم و همانطور که پیشبینی کردم سوالها در جلسهی کنکور برایم کاملاً آشنا بودند. (ای کاش این کار را برای تمامی درسها انجام میدادم.)
جمع بندی نظرات مشاورین و دانش آموزان برتر برای هفته آخر…
۱- تورق سریع یک شمشیر دو لبه است. زیرا هم موجب کاهش اعتماد به نفس و هم افزایش آن می شود. راه چاره این است که قسمت های مهم و آن هایی را که قبلا مطالعه کرده ایم، تورق کنیم نه کل کتاب را.
۲- (اگر یادداشت های منظم سازمان یافته موجود است که کل مطالب را پوشش می دهد، همان را دوره کنیم.)
۳- در مرور قرار نیست مطلب جدیدی یاد بگیریم. مرور نباید به یک پروسه خواندن تبدیل شود.نخوانده ها را رها کنیم.
۴- بهتر است در هفته پایانی به جای فلش کارت از۷ کنکور استفاده کنیم، این که در یک هفته باقیمانده از مطالبی که با درصد احتمال بالایی در کنکور می آید خبر داشته باشیم، خیلی به روحیه و برنامه ریزی در آن چند روز کمک می کند.
۵- هفته آخر بهترین فرصت برای منظم کردن مطالب در ذهن است.
۶- دانش آموزان سعی کنند از یادداشت های شخصی خود و قسمت های مهم نشان دار برای تورق سریع استفاده کنند. ( در درس زیست شناسی، ۳ فصل آخر کتاب پیش دانشگاهی نیاز به مرور کامل دارد.)
۷- مطالعه تاریخ ادبیات و اعلام و آیات و روایات در این ایام توصیه می شود.
۸- مرور و تورق سریع در هفته آخر باید مستمر و تیتر وار باشد.
۹- و در نهایت… این که در هفته پایانی باید به آرامش روانی رسید. نباید زیاد به رتبه کنکور و درصدها فکر کرد.
منبع : ریاضی ۱۰۰
توصیه های عمومی که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
والدین و اطرافیان کنکوریها در روزهای پایانی تا برگزاری آزمون سراسری در مورد نتیجه آزمون حرفی نزنند، چراکه حرف زدن در این مورد کنکوریها را دچار استرس میکند.
این روزها فرصت آماده شدن روحی داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری است.
فکر کردن به رتبه، شهر و رشته قبولی در این زمان باقیمانده تنها استرس را در کنکوریها بیشتر میکند و سبب میشود تا آنها نتوانند یک آزمون موفق را سپری کنند.
داوطلبان کنکور باید نسبت به خود قضاوت صادقانه داشته باشند و این فکر نادرست را که چون در سال پیش در کنکور موفق نبوده امسال نیز موفق نمی شوند را از ذهن خود دور کنند و به جای آن تفکرات مثبت را جایگزین کنند.
زمانی استرس نگران کننده است که طولانی مدت و همراه فشار و تحریک باشد.
اگر انتظارات بیش از توانایی های فرد باشد، استرس به وجود می آید و باعث ایجاد قضاوت منفی و خودخوری می شود.
داوطلبان کنکور باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند اما از حجم آن کم کنند و از موادی مانند شیر، موز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، کاهو و سبزیجات استفاده کنند.
با توجه به اینکه اعتقادات اسلامی در فرهنگ ما ریشه دارد، ذکر و نماز در ایجاد حس آرامش و کاهش استرس بسیار موثر است و باعث دورشدن افکار مخرب و منفی و افزایش تمرکز فرد می شود.
لحظه به لحظه از یک هفته مانده به کنکور تا سرجلسه
در هفتهی اول آن بهتر است:
۱- هر شب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که در جلسهی کنکور انجام خواهند داد را با خودشان مرور کنند، یعنی همان شیوهی مدیریت زمان؛ اینکار باعث میشود عادتهای لازم در جلسهی کنکور ملکهی ذهنشان بشود.
۲- خواب شبانهی خودشان را تنظیم کنند یعنی حداکثر ساعت یازده شب بخوابند و صبح ساعت ۶ از خواب بیدار شوند تا عادت خوابشان اصلاح شود.
۳- اگر عادت به صبحانه خوردن ندارند حتماً آن را اصلاح کنند یعنی هر روز یک صبحانه مقوی و کم حجم بخورند تا انرژی لازم را برای برنامهی نیمروزی داشته باشند.
۴- سعی کنند هر روز صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر به طور یک روند و با استراحتهای کوتاه درس بخوانند یا آزمون بدهند تا جسم و ذهنشان به این شرایط عادت کند. این کار باعث میشود تا در جلسهی کنکور راحتتر و مسلطتر چهار ساعت زمان آزمون را سپری کنند.
۵- از تماس و ارتباط با کسانی که موجب اضطراب میشوند خودداری و دوری کنند.
۶- درسها و مبحثهایی که فرمول و نکتههای بیشتری دارند را در این یک هفته به طور سطحی نگاهی بیندازند مانند ادبیات، دینی، فیزیک، شیمی، هندسه تحلیلی و امثال اینها؛ البته برای هر دانشآموزی شاید کمی متفاوت باشد.
و اما در هفتهی آخر :
در این هفته کار بچهها کمی با هفتهی قبل تفاوت خواهد کرد که به طور کوتاه آنها را بیان میکنم:
۱- مقدار مطالعه نسبت به قبل باید کمتر شود یعنی بچهها نباید بیشتر از ۸ ساعت در روز بخوانند و چنانچه کمی کمتر هم بشود اشکال ندارد.
۲- بهتر است تست زدن خود را بسیار کم کنند تا برای جلسهی کنکور اشتیاق تست زدن داشته باشند.
۳- فقط یک آزمون جامع در برنامهی آن هفته قرار دهند و آن را بررسی کنند.
۴- فرمولها و نکتهها را فقط مرور کنند و اگر تستی را علامتدار کردهاند به آن نگاهی بیندازند.
۵- درسهای عمومی را یک بار دیگر و با سرعت و سطحی مرور کنند.
۶- استراحت و تفریحهای خود را بیشتر کنند البته تفریحاتی که باعث آسیب رساندن به آنها نشود و همچنین ایجاد خستگی زیادی نکند.
۷- بعد از گرفتن کارت ورود به جلسه، حتما فردای همانروز از مکان و موقعیت جلسهی کنکور که در کارت نوشته شده دیدن کنند.
۸- شبها به موقع بخوابند و حداقل در شبانهروز ۸ تا ۹ ساعت خواب کامل داشته باشند.
۹- در روز آخر قبل از کنکور اگر بتوانند مطالعات خود را کنار بگذارند بهتر است؛ ولی اگر نتوانستند و یا احساس نگرانی کردند سعی کنند بیشتر
از ۳ الی ۴ ساعت در صبح درس نخوانند و تمام بعد از ظهر و شب را استراحت کنند تا ذهنشان برای فردای آن روز آماده باشد. اگر به غیر از
این عمل کنند خدای نکرده در روز کنکور به مشکلات اساسی برخواهند خورد.
۱۰- وسایل مورد نیاز مانند کارت ورود به جلسه، دو تا مداد سیاه نرم، پاککن مناسب، دستمال پارچهای کوچک برای خشک کردن عرق دست،
یک بطری آب فریز شده و مقداری شکلات مناسب را از شب قبل برای روز کنکور آماده کنند تا چیزی جا نماند.
۱۱- حتماً شب قبل دقایقی با خدا راز و نیاز کنند و خودشان را به خدا بسپارند.
۱۲- اگر در هفتهی آخر بهدرستی استراحت کرده باشند چنانچه شب آخر را خوب نخوابند، در هنگام آزمون دادن به مشکل برنخواهند خورد.
۱۲- روز کنکور حداقل ۲ ساعت قبل آزمون از خواب بیدار شوند و صبحانهی مناسبی (کمحجم) بخورند. بهتر است از مواد غذایی مثل شیر و
تخممرغ استفاده نکنند و نان، کره و مربا یا عسل و مقداری چای کمرنگ شیرین میتواند مناسب باشد.
۱۳- در محل حوزهی امتحانی در روز کنکور دربارهی مسائل درسی با کسی صحبت نکنند و با خودشان جزوه و خلاصهنویسیها را به همراه نبرند.
۱۴- دانشآموزان بدانند مطالبی را که دوره کردهاند فراموش نخواهند کرد و با دیدن سوال و گزینههای آن در آزمون به یاد تمام مطالب خواهند افتاد.
یک روز مانده تا کنکور :
ـ بهطور کلی درس خواندن در این روز را پیشنهاد نمیکنم، البته اگر فکر میکنید که با درس نخواندن اضطرابتان بیشتر میشود میتوانید صبح
تا ظهر یک دور سطحی بر روی یکی ، دو تا از درسها داشته باشید و بعد ازظهر را استراحت کنید.
(باور کنید مطالعهی در این روز تأثیری در موقعیت شما نخواهد داشت.)
ـ شب کنکور
سعی کنید یک غذای مقوی وکم حجم برای شام بخورید، وسایلی را که برای فردا نیاز دارید،آماده کنید.
(کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی فراموش نشود! )
ـ سعی کنید شب را به خوبی بخوابید و استراحت کنید ولی به هیچ وجه از قرصهای خوابآور استفاده نکنید.
از یکی از افراد خانواده بخواهید که فردا صبح شما را در ساعت مقرر بیدار کنند.
روز کنکور
ـ حتماً صبحانهی کامل و مقوی بخورید تا انرژی کافی داشته باشید که ۴ ساعت سر جلسه کنکور بنشینید.
ـ زمان حرکت خود را طوری تنظیم کنید که ترافیک و مشکلات احتمالی در راه را هم در نظر گرفته باشید،
دیر رسیدن سرجلسه کنکور اضطراب شما را افزایش میدهد.
ـ با خود حتماً دو مداد نرم، تراشیده شده، پاککن، یک بطری آب و یک شکلات به همراه داشته باشید، سعی کنید سر جلسه
از یک ساعت مچی عقربهدار برای تنظیم وقت استفاده کنید.
ـ این احتمالات را در نظر بگیرید که محیط امتحان شما ممکن است گرم، سرد، پرسروصدا ، با میز نامناسب و یا …. باشد و این را بدانید که
اینها مشکلات کوچکی هستند و نمیتوانند تأثیری در نتیجهی تلاش یک داوطلب موفق بگذارند و البته ممکن است حوزهی امتحانی شما از
هر نظر مناسب باشد.(مانند تصویر زیر که همهی اصول رفاهی داوطلبان در آن رعایت شده!!!)
از اول تا انتهای کنکور
ـ اضطراب هم میتواند خوب و هم میتواند بد باشد. در واقع اضطراب یک حالت فیزیولوژیک بدن در پاسخ به موقعیتهای سخت است و بدن
شما را برای تلاش بیشتر آماده میکند. اما در هنگام اضطراب شدید به علت اختلالاتی که در تمرکز ایجاد میشود بیشتر در معرض
خطا و اشتباه هستید. پس باید با اضطراب مخرب مقابله کنیم.
روشهای مقابله با اضطراب:
۱٫ Relaxation: سعی کنید تمام بدن خود را برای چند لحظه شل کنید و چشمهایتان را به آرامی ببندید و به هیچ چیز فکر نکنید.
۲٫ کنترل نفس: در هنگام استرس، تنفسهای شما سریع و نامنظم و سطحی می شوند، پس سعی کنید به آرامی و عمیق نفس بکشید.
۳٫ تغییر جهت ذهن: غالب اوقات افکار استرس زا، شروع کننده یک فرآیند اضطرابی هستند. پس سعی کنید جهت ذهن خود را تغییر دهید،
به مطالبی فکر کنید که هیچ ربطی به موضوع ندارند.
هنگام پاسخدهی به سوالات کنکور از نگاه مداوم به اطرافیان و سنجش میزان سرعت و … آنها جداً خودداری کنید
(و به شما اطمینان میدهم که سنجش شما در این لحظه کاملاً اشتباه است.)
ـ هر چند دقیقه یکبار که احساس خستگی میکنید یک نفس عمیق بکشید، دستها را باز و پاهایتان را دراز کنید تا از میزان خستگی شما
کاسته شود. ـ
برای شروع امتحان اینکه از چه درسی شروع کنیم سوالی است که ذهن خیلی از دانشآموزان را به خود مشغول کرده است:
اگر در آزمونهای آزمایشی همیشه از یک درس شروع میکردید، الان هم همان کار را بکنید و ا گر تسلط شما در همه دروس یکسان
است
باترتیب دفترچه پیش بروید در غیر اینصورت سعی کنید از درسی شروع کنید که در آن تسلط بیشتری دارید.
ممکن است بعضی از دروس با تستهای سخت آغاز شوند و چند تست نخستین آنها سختتر از بقیه باشد پس با دیدن تستهای سخت
بهطور کلی از آن درس ناامید نشوید. فراموش نکنید که تستهایی که برای شما سخت هستند، بیشک برای سایر داوطلبان نیز دشوارند.
سعی کنید در ابتدا یکبار سوالات را سریع بخوانید و اگرتستی سخت بود و برای حل آن نیاز به زمان بیشتری داشتید و یا در
صورتی که سوال نامفهوم بود که با یکبار خواندن متوجه آن نمیشدید با علامت ضربدر و اگر اصلاً آن را بلد نبودید با علامت خط تیره مشخص
کنید و به سراغ تستهای دیگر بروید.
یادتان نرود حتی دانشآموزان بسیار خوب هم به تمامی سوالات پاسخ نمیدهند.
سعی کنید صورت سوالات را دقیق و درست بخوانید، در زیر کلمات کلیدی سوال خط بکشید.
در مواردی که در جوابها بین دو گزینه شک میکنید، گزینه درست معمولاً همان جوابی است که در ابتدا به ذهن شما رسیده است.
همواره در کنکور سوالهای غلط نیز بوده است، پس اگر در مورد یک سوال به نتیجه نرسیدید، به خودتان مسلط باشید
و زمان زیادی صرف حل کردن آن سوال نکنید.
در انتهای آزمون بیشک ذهن شما خسته شده است و ممکن است به پاسخهای خود شک کنید، اما از دستکاری کردن جوابهای خود
بپرهیزید. یکی از اشتباهات بعضی از داوطلبان پاسخدهی به سوالات در دفترچهی سوالات و بعد وارد کردن همهجوابها در پاسخنامه
میباشد اصلاً این کار را نکنید و هر ۱۰ سوال پاسخنامه را چک کنید که شماره سوال با شماره پاسخنامه یکی باشد.
منبع : ریاضی ۱۰۰
مهندس دلیجه۰۹۳۸۳۳۵۰۹۸۳