خانه » مشاوره » برنامه ریزی و نحوه مطالعه » چکار کنم حافظم خوب بشه و مطالب یادم نره
برگزاری همایش ریاضی در شهرشما
 
.
 

چکار کنم حافظم خوب بشه و مطالب یادم نره

چکار کنم حافظم خوب بشه و مطالب یادم نره??

افزایش حافظه

در این مقاله می خواهیم در مورد تقویت حافظه حرف بزنیم. بعضی از کنکوری ها از افت توانایی حفظ کردن مطالب گله می کنند و همش استرس فراموش کردن مطالب را دارند که باعث میشه دلشون سمت درس نره و میگن آقای مهندس دلیجه وقتی میبینیم که مطالب خیلی زود یادمون میره دلمون به خوندن نمیره و……

در ادامه با وبسایت ریاضی ۱۰۰ همراه باشید تا چند نکته ی مهم برای تقویت عملکرد حافظه بگیم. توجه کنید مطالبی که من تو سایت می نویسم حاصل تجربیات خودم و دوستان رتبه برتری خودم بوده. من حامد دلیجه ۴ سال در دانشگاه امیرکبیر بزرگ شدم و یعنی ۴ سال بین ۶۰۰۰ دانشجوی رتبه ی برتر کشور بودم. فکر من با تعامل با اونها ساخته شد.  پس به وبسایت ما اعتماد کنید. همچنین ۴ سال هست که ارتباط مستقیم بصورت مجازی و حضوری با کلی داوطلب کنکوری داریم. و تازه جاهایی که مطالب به روز فارسی نداشته باشم و تجربیات خودم هم نباشه میرم به روزترین منابع انگلیسی را میبینم و اون ها را براتون ترجمه می کنم تا شما با صرف کمترین وقت به برترین تجربیات و دانش روز در زمینه های مختلف دست یابید. یعنی یک وبسایتی دارید که تجربیات رتبه برتر ها توش نوشته میشه. رتبه برترها سالهای اخیر کنکور داده اندو فاصله ی زیادی با شماها ندارند. و همچنین از نظر علمی و  روانشناسی مطابق بر مطالعات بروز منابع آمریکایی هست.

کسی که خودش دماوند را فتح نکرده نمی تواند راهنمای شما برای فتح هیمالیا باشد.

کسی که ۲۰ سال پیش دماوند را نتوانست فتح کند بهتر هست یا

کسی که ۶ سال پیش هیمالیا را فتح کرد؟

 

دیدم دانش آموزی را که خود را خنگ می نامد چون نمی تواند مطلب را به حافظه اش منتقل کند. حالا این دلایل چی هست که یک فرد نمی تواند مطلبی را به خاطر بیاورد ؟  خب حامد دلیجه در ریاضی صد می خواهد به این موضوع بپردازد.

بچه ها کلماتی که با رنگ دیگر برجسته شده اند را کلیک کنید تا مطلب ویژه اش باز بشه.

تمرکز هنگام مطالعه

۱ـ وقتی درس میخونی تمرکز خوبی ندارید.

توجه کردن و ۶ دانگ حواس را جمع کردن اصلی ترین مرحله از داشتن حافظه ی خوب هست. هنگام مطالعه صدا یا تصویر یا هرچیز دیگری که توجه و قدرت ۶ دانگ بودن شما را کم می کند را دور کنید.

 

سرسری خوندن دروس

  1. با تعیین زمان مثلا از ۹ تا ۱۰ دینی، موجب سرسری خواندن در دقایق پایانی می شوید

یک روانشناس خوب به نام ژورک پیشنهاد می کند که برای بخاطر سپاری مطالب نباید ….(جمله تکراریه بی خیالش)

پی نوشت : جمله تکراری رو اعصاب رو در ریاضی صد ممنوع هست.

سازمان دهی کردن مطالب آموخته شده

۳ـ تلاش کنید مطالبی که یادگرفتید را در مغز خود سازمان دهی کنید.

مطالبی که در یک گروه و دسته هستند را در مغز خود شاخه بندی کنید. مثلا این اسامی مال ماه های رومی هست. این اسامی مال نوع اسب ها هست. این شاعرها در فلان سبک می خوندند. این عامل ها اسیدی هست. همچنین سلسه مراتب را هم در ذهن خود داشته باشید. کاربرد مشتق میره یک مرجله جلو. میشه نقاط بحرانی. نقاط بحرانی مشتق ۰ و مشتق نداشتن میشه. مشتق نداشتن ممکنه دوجور باشه یا ناپیوسته باشه یا مشتق چپ و راست برابر نباشن و….

 

خلاقیت هنگام مطالعه

۴ـ از خلاقیت خود بهره ببرید و از قانون من درآوردی استفاده کنید

سعی کنید با خودتون جک بسازید یا تصویرش را در ذهن خود مجسم کنید و یا با کلمات بازی کنید. مثلا برای ترتیب صفات در زبان انگلیسی که توصیه میکنم جزوه را دانلود کنید.

تصویرسازی خیلی مهم است. وقتی من میگم کتک زدن شما چی تو ذهنتون میاد ؟؟ آره یکی یکی دیگه را داره میزنه. چقدر تسلط داری بهش؟؟ چون تصویر سازی خوبی ازش داری. حالا وقتی میگم آذار یکی از ماه های رومی هست. سعی کنید این فصل را یجوری به آذار و اذیت کردن ربطش بدین.بعدش تو ذهن خودت اون اتفاقات را تجسم کن.

آذار معادل به فروردین هست. بهار یک نقطه داره و  ۴ حرفی هست. تصور کنید آذار میاد به بهار سلام میکنه. بهار هم میگه منو آزار نده اسکل (من خودم ۴ حرفی هستم یک نقطه ای) تو که چیزی برای ارایه نداری؟؟ این حرکاتشون را تصور کنید.

پی نوشت: این فیلمنامه در مغز حامد دلیجه شکل گرفت شاید شما کنکوری داستان های بهتری بسازی.

 

توضیح مطالب درسی به خود

۵ـ‌ تکرار مطالب آموخته شده و توضیح دادن برای شخص خودتان

برای اینکه مطالب را به حافظه بلندمدت منتقل کنید نیاز به مرور آن مطلب در ذهن خود دارید. من خودم یک هفته قبل از کنکور دقیقا این کار را انجام دادم. مثلا میشستم فیزیک پیش دانشگاهی را در ذهن خودم تصور می کردم. بعدش شروع می کردم به یادآوری تیتر مطالب و فرمول ها. اول از حرکت یکنواخت شروع می شد و فرمول ایکس مساوی وی تی و… همینجوری می رسیدم به فصل های آخر کتاب و اصلا هم کتاب را نگاه نمی کردم. بله. حامد دلیجه چشمانش را می بست و شروع می کرد به یادآوری و توضیح مطلب به خودش. مطمین باشید خیلی مفید هست.

با برترین سایت کنکوری کشور یعنی سایت ریاضی صد همراه باشید.

یافتن ارتباط با دانسته های قبلی

۶ـ یافتن ارتباط مطالب جدید با دانش قبلی خود

ببینید بچه ها کلا اساس یادگیری این هست. یافتن الگو و ارتباط چیزی که میخونیم با چیزهایی که قبلا خوندیم. سعی کنید از خودتان ایده داشته باشید و یا اصلا حدس بزنید که آره پیام آیه ای که در درس پنجم دینی خوندم از نوع توحید ذاتی هست که توحید ذاتی را در درس دوم خوندم.

 

تجسم و تخیل هنگام مطالعه

۷ـ تجسم کردن و استفاده از قوه ی تخیل

اگر کتاب درسی یا کتاب تست شما تصویر یا نمودار خوبی ندارد خودتان دست به قلم بشین و در مورد مطلبی که یادگرفتید نمودار یا جدول مناسب درست کنید. چون همیشه میگن یک تصویر مانند هزار خط متن هست. یا اگر کتاب تست شما بلد نیست مطالب مهم را بلد کند و یا زیرشان خط بکشد این کار را خودتان انجام بدین.

ببین عزیزم کتاب درسی که نمیدونه شمای خواننده کجاها را مشکل داری. هرکی باید اونجاهایی که به نظر خودش فرار هست را تو کادر قرار بده.

می دونم راه حل های جدید من شاید اجرا کردنش سخت باشه ولی زمانی که بفهمی چقدر مفید هستند قول میدم اجراش میکنی. دوست خوب ریاضی صدی در مورد خطرات راهکارهای قلابی و کوتاه مدت قبلا صحبت کردم اگر وقت دارید بخونیدش.

 

مطالعه گروهی

۸ ـ اگر مطلبی که میخونی برات خیلی سخت و جدید هست با یکی دیگه بخونش

در یک فیلمی که در دانشگاه کل تک ارایه شده بود می دیدم که بر این موضوع تاکید داشتند:

کسانی که مفاهیم جدید را به دیگران آموزش می دهند ولو اینکه خودشان هنوز خوب نفهمیده باشند، تقریبا ۶۰% میزان یادگیری شان بالاتر از حالتی هست که تنهایی یادبگیرند. در مورد کمک به همکلاسی  قبلا در ریاضی صد صحبت کردم توصیه میکنم بخونیدش. به حقیقت ۴ اش مراجعه کنید.

 

دشوار شدن بعضی صفحات کتاب

۹ـ همه ی صفحات کتاب به یک میزان وقت نمی برند

ببینید دانش آموزان عزیز اینکه در یک صفحه ای گیر  میکنید و مطلب براتون دشوار میشه یک چیز طبیعی هست. در این موارد بعضی بچه ها میخوان با سرعت صفحات قبلی از این صفجه رد بشوند(قانون لختی نیوتن) و باعث میشه مطلب را خوب یادنگیرند که بعدا مشکل بخاطرسپاری پیش میاد. پس اگر یجایی براتون سخت بود اشکال نداره بیشتر وقت بذار و بیشتر تمرکز کن.

خب خسته که نشدید بچه های باهوش ریاضی صدی ؟؟؟ این آخریشه دیگه ..بخونید لدددفا

 

تغییر عادات مطالعه

۱۰ـ روش مطالعتون را اگر نیاز هست تغییر بدین

کسی که همش ۵تا ۶ عصر استراحت می کند. کسی که همش روی میز مطالعه درس میخواند. کلا کسی که ریتم ثابتی دارد. دچار کم حافظگی میشه. برنامه ریزی خوب هست و باید مکان مطالعه هم ثابت باشد به دلیل مسایل شرطی شدن ذهن. اما بد نیست ۵% زندگی روزمره ی شما تصادفی باشد و یک هو وسط شام یک ۱۰ لغت زبان هم بخونید. این باعث میشه مغز شما اکتیو تر بار بیاد. در مورد تغییر عادت ها در سال کنکور نوشتم بهش سری بزنید.

در پایان توصیه میکنم یکبار از بالا به پایین فقط به عکس ها سریع نگاه کنید و از قدرت تصاویر لذت ببرید.

حالا نوبت شماست بچه ها . شما توصیه ای دارید برای افزایش حافظه؟؟ در نظرات بنویسید.

منبع : ریاضی صد

مهندس حامد دلیحه

 

مهندس دلیجه

متولد ۱۳۷۰ هستم. در سال ۸۸ رتبه ی کنکورم ۲۲۵ رشته ریاضی شدو در سال ۹۲ لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیرگرفتم. درصد ریاضی کنکورم ۱۰۰ هست و از ۱۹سالگی به تدریس ریاضی و مشاوره کنکور مشغولم. علایق من فضا ،کهکشان ها ، مسایل نسبیت و سیاهچاله است.دیگرمهارت های من مهندس بهینه سازی و افزایش راندمان، داده کاوی،کنترل پروژه،طراح سایت، روانشناس،سخنران و. است. جهت مطالعه توضیحات DVD ریاضی ومشاهده نمونه تدریس روی عکس پایین کلیک کنید.. با یک تماس چند دقیقه ای مسیر رتبه ی برتر شدن را به ما بسپارید call: ۰۹۳۸۳۳۵۰۹۸۳ درصورت اینکه پاسخ ندادم و سرکلاس بودم پیامک بدین تا هماهنگ کنیم. * hamed.dalijeh@gmail.com

More Posts - Website - Google Plus

دی وی دی ریاضیات کنکور

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دی وی دی ریاضی کنکور