های … سلام . کنکوری ها و دانش آموزان حالتون خوبه ؟؟ به ریاضی خوش اومدید. بفرمایید این طرف تر.. بشین الان برات چایی میارم. حسابی خسته شدی ها. معلومه:-)
انشالا که حالتون توپ و خفن باشه. دارم شما رو به رگبار می بندم و گلوله هام انرژی های مثبت هست. هدف گیری کنکوری های ۹۵ هست!
بچه ها الان یکی دو آزمون دادند و بهم میگن چرا در آزمون ها نتیچه ای که میخواهیم رو کسب نمیکنیم؟
در این مقاله ی ریاضی صد میخواهیم در مورد این مشکل صحبت کنیم چونکه ۹۰% داوطلبان تا خود کنکور این مشکل را به همراه خواهند داشت. و عده ای هم هستند که میگن مهندس دلیجه ما جندتا آزمون دادیم و بد شدیم و کلا کنکور را ول کردیم!
هدف از اینکه آزمون آزمایشی میدین چیست؟؟
شما آزمون میدین تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و حل کنید و تو جو رقابت قرار میگیرین و کلی مزیت دیگه.
مهسا میگه آقای دلیجه من این آزمون رو مثل پریسا درس خوندم. و تلاشمون هم یک اندازه بود. ولی رتبه ی پریسا از من بهتر شد. مهسا میگه من خیلی خوب درس میخونم ولی تو آزمون آزمایشی ترازم پایین هست و درصدهام اونجوری که میخوام بالا نمیرن. مهسا میگه وقتی تو خونه هستم راحت تست ها رو میزنم ولی نمیدونم سرآزمون آزمایشی چی میشه!!
دانش آموزانی امثال مهسا بجای اینکه تبر خود را تیز کنند می آیند نیروی وارد به درخت را بیشتر می کنند. در مورد داستان مردهیزم شکن در سایت نوشتم برید بخونیدش. یعنی فقط میان ساعت مطالعه ی خود را افزایش میدن و سراغ شناسایی و حل مشکل خودشان نمیرن. ولی میبینن باز هم به نتیجه نمیرسن. چون مشکل ساعت مطالعه ی شما نیست عزیزم.
داوطلبانی که تو آزمون نتیجه نمیگیرن رو میشه به دو دسته ی کلی تقسیم کرد :
گروه اول : هم تو خونه داغون تست میزنه و هم تو آزمون خراب میکنه
گروه دوم : تو خونه خوب تست میزنن ولی سرجلسه ی آزمون خراب میکنن.
الان ۱۰ ماه تا کنکور وقت هست و شما زمان کافی دارید (البته دوستانی که بعدها میخونن قضیه فرق میکنه). در هرگروهی که هستید سعی کنید مراحل درس خواندن خودتان را مرور کنید. تک تک مراحل را تحلیل کنید و مشکل خودتون را پیدا کنید. از بسم الله شروع مطالعه تا پایان زمان آزمون را آنالیز کنید. پس مشکل را باید یافت!
گروه اول :
مشخصه که مشکل اصلی این گروه نحوه ی مطالعه، میزان مطالعه یا نحوه تست زدن هست. اول روش درس خواندن خودتان را آنالیز کنید. مفید هست یا نه. بعدش برین سراغ میزان ساعت مطالعه که آیا بین ۸ تا ۱۲ ساعت درس میخونید یا نه! (روزهایی که مدرسه ندارین منظورمه). مطالعه ی شما تمرکز لازم رو داره یا نه؟؟ محیط خونه و اطرافیان استرس زا هست یا نه ؟ اگر این مشکل ها رو حل کردید و هنوزم ضعیف هستید باید برید سراغ نحوه ی تست زدن! باید روش تست زدن خودتون را آنالیز کنید. آیا دقت تون خوبه ؟ آیا وقت کم میارید ؟
خب آقای دلیجه چطوری این تحلیل رو انجام بدیم ؟
فرض کنید میخواهید تابع بخونید و ۸۰ تست تابع بزنید. این نمونه ی شما برای انجام آزمایش هست. شما در حدی مطالعه میکنی که مثلا ۶۰% بزنید. ولی وقتی از خودتان آزمون گرفتید(زماندار) میبینید که ۳۰% زده اید. باید بیایین این ۳۰% از دست رفته را بررسی کنین که مشکل از کجا بوده؟ بی دقتی؟ زمان کم ؟ بلد نبودن درس ؟ نصفه بلد بودن ؟ و….
گروه دوم :
کسایی که تو خونه خوب تست میزنن ولی سرجلسه ی آزمون خراب می کنند.
۸۰% داوطلبان در توهم هستند. با ریاضی صد باشید تا توهم زدایی کنیم:
شما توخونه طبقه بندی شده و مبحثی کوچولو می زنید و ممکنه مغزتون رو پرورش نداده باشید که از چند کتاب مختلف تست پراکنده بزنه.
محیط و استرس آزمون آزمایشی و… اونقدر تاثیر نداره. الکی میگن
و اما مهمترین توهم داوطلبان کنکور که من حامد دلیجه کشفش کردم 🙂 بگم ؟؟ بگم؟؟ شما سرجلسه ی آزمون برای اولین بار یک سوالی را داری میبینی. چند راه رو امتحان میکنی و… ولی بعداز آزمون وقتی خونه برمیگردی چی میشه ؟؟ شما تست را داری برای بار دوم میخونی. شما چند راهی که به جواب نمیرسه را میدانی و … خلاصه بگم سوال تازگی نداره برایت. سوالاتی که تو آزمون زور زدی و بعد ۲ دقیقه درست زدی الان تو ۱۰ ثانیه میزنیشو. الکی نگو راه حل رو میرم و.. خودتو گول نزن سوال الان آب خوردنه برات. این باعث میشه شما توخونه همون آزمون رو بزنی ۸۰% به همین سادگی 🙂
خب اگر در توهمات بالا قرار میگیرین که هیچ ولی اگر توهمات بالا را ندارید و هنوزم ادعا دارید که خونه خوب میزنم و آزمون خراب میکنم با ریاضی صد همراه باشید.
دقت کنید گروه دوم دو تعبیر داره. تعبیر اول : آزمون بد میزنم برمیگردم خونه همون آزمون رو خوب میزنم که این رو بالا گفتیم توهم هست. تعبیر دوم : خونه خوبم ولی میرم آزمون گند میزنم. این بخشی اش برمیگرده به مورد ۲ که بالا گفتم ولی بقیشو مفصل تر بحث میکنیم.
این دسته نحوه ی مطالعه ی خوبی دارند و تسلط هم پیدا می کنند و خونه خوب تست می زنند. ساعت مطالعه ی خوبی دارند. اگر جز این گروه هستید بهتره یکم خود آزمون را تحلیل کنید.
از جمله مشکلات مثل اضطراب و استرس ازمون ، دقت پائین در خواندن سوالات، دقت پائین در محاسبات، دقت پائین در وارد کردن جواب در پاسخنامه ، کم آوردن وقت سر جلسه ، ضعف در محاسبات و سرعت پائین تست زنی ، عوض کردن غیر منطقی ترتیب سوالات دفترچه ، فضای فیزیکی محلی که آزمون میدید ، خواب شب قبل از آزمون ، صبحانه نخوردن و کاهش قند خون سر جلسه ، ناتوانی در تقسیم انرژی در طول مدت آزمون ، و. …
در مورد اینکه چطور بی دقتی را سرجلسه کم کنیم قبلا مطلب نوشتم برید بخونید.
درمورد اینکه چطور سرجلسه وقت کم نیارم قبلا مطلب نوشتم برید بخونید.
خب اینها مشکلات شایعی هستن که باعث میشن خیلی از بچه ها سر جلسه دچارش میشن ومتاسفانه نمیان این مشکل رو شناسایی و برطرف کنن . به محض اینکه یه آزمونی رو خراب میکنن بهم میریزن و شروع به سرزنش کردن خودشون میکنن، ازمون بعد رو هم تحت تاثیر قرار میده و … همینطوری ادامه پیدا میکنه .
من حامد دلیجه خودم آزمون که میدادم غلط هم داشتم. باور کنید یبار زبان رو منفی ۳ زدم! ولی از مشکلاتم درس میگرفتم و اصلاحشون می کردم و چند آزمون زبان رو ۱۰۰ زدم تو قلمچی. پس بچه ها آزمون آزمایشی فقط و فقط برای این هست که مشکلات خودت را بفهمی و رفعشون کنی. نه که غصه بخوری. اگه نمیتونی رفع کنی باید غصه بخوری.
اگه همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام میدادید ، همان نتیجه ای را میگیرید که همیشه میگرفتید .
مطالب ریاضی صد رو بادوستان خودتون بحث کنید. قول میدم به نتایج خوبی در مورد روش مطالعه می رسید.
منبع : ریاضی صد
سلام استاد…
خوبید؟قسمت چت مستقیم با خودتون رو برداشتین؟:(((