دی وی دی افزایش تراز هزار دی یک روز
خانه » مشاوره » مطالب انگیزشی » محکم بشین ! میریم که بترکونیم
کانال تلگرام ریاضی 100

محکم بشین ! میریم که بترکونیم

زیاد حال ندارم غر بزنی. کتاب متاباتو جمع کن که باید بریم بترکونیم. تابستون تموم شد و پاییز اومد. پاییز منو یاد شروع دوباره میندازه. درسته ۲ سالی هست که روی صندلی دانش آموزی یا دانشجویی ننشستم. و من حالا ۲۴ ساله هستم. و ۲ سالی میشه لیسانس گرفتم. ولی شروع مهر و چکه های باورن و بوی خاص پاییز با رنگ های زردش باز شدن مدارس رانوید میده و میگه که باید شروعی تازه کنیم برای کشف این هستی .

علت اصلی ایجاد فصل ها فاصله هست یا زاویه انحراف؟

پرانتز باز بحث غیرکنکوری در مورد علت پیدایش فصل ها

بیشتر مردم فکر می‌کنند در تابستان زمین به خورشید نزدیک‌تر است و از این رو علت گرم و سرد شدن هوا در طول سال را به دور و نزدیک شدن زمین از خورشید نسبت می‌دهند.

این فرض می‌توانست وقتی صحیح باشد که در فصل تابستان تمام قاره‌های زمین تابستان را تجربه کند. می‌دانید که وقتی ما در ایران که در نیم‌کره‌ی شمالی زمین ساکن هستیم فصل تابستان را سپری می‌کنیم، مردم نیم‌کره‌ی جنوبی زمین مثل ساکنان کشورهای استرالیا و برزیل و آفریقای جنوبی، فصل زمستان را تجربه می‌کنند و برعکس وقتی زمستان به ایران می‌رسد آن‌ها طعم گرمای تابستان را می‌چشند.

بنابراین وقتی این پرسش را مطرح می‌کنیم که «آیا در تابستان زمین به خورشید نزدیک‌تر است؟» باید مشخص کنیم منظورمان تابستان نیم‌کره‌ی شمالی است یا جنوبی!

نکته‌ی جالب این‌جا است که در حال حاضر زمین در تابستا­­ن‌های نیم‌کره‌ی شمالی از خورشید دورتر و در زمستان­‌های نیم‌کر­ه‌ی شمالی به خورشید نزدیک‌تر است!!

علت پیدایش فصول بر می‌گردد به انحراف محور قطبین زمین از راستای قائم که حدود۲۳٫۵  درجه است و سبب می‌شود که در گردش زمین به دور خورشید در طول یک سال، تغییر زاویه‌ای در تابش خورشید نسبت به مناطق مختلف زمین به وجود بیاید. همین موجب به وجود آمدن تفاوت دمایی و تفاوت در میزان بارش باران و نهایتاً دگرگونی فصل‌ها می‌شود.

راستی زمستان های نیم کره جنوبی سردتر از زمستان های نیم کره شمالی میباشد و دلیل آن نیز همان دورتر بودن از خورشید می باشد. یعنی دوعامل فاصله ی زیاد و زاویه برای آن ها تشدید کننده ی امرهست.

 

ماه مهر

بچه ها من عاشق فضا هستم. باید این رو بهتون یاد میدادم که چرا برگ درخت ها قراره زرد بشن 🙂

پاییز امسال برای کنکوری بوی ترکوندن میده. بوی یک سفر عجیب با سایت ریاضی صد رو میده. یه رتبه ی خوب.

من که آماده ام. تو آماده ای ؟؟ پکری ؟؟

کتاب و جزوه و چک نویس و هرچی داری جمع کن که حال غر زدن هاتو ندارم!

برای اینکه وسعت دنیا رو بفهمی باید تلاش کنی و بالای قله برسی تا ببینی دورو برت چقدر وسیع هست. اگر اون پایین ها وایستی چیزی دستگیرت نمیشه عزیزم!

حتی اگر وضعیت خیلی بدی داری به خودت تلقین کن که موفق هستی. و اینقدر به خودت تلقین کن تا زمانی که این تصورات به واقعیت تبدیل بشه و شیرینی شو واقعا حس کنی.

 

جاده ی موفقیت کنکور

بچه ها جاده ی موفقیت جاده ی خلوتی هست و باید با کلی آدم ساز مخالف بزنی. ولی تو موفق باش.

اگر سنگ ریزی جلوی پات دیدی شوتش کن تا صد متر جلو بره. اگه یک تخته سنگ جلوت دیدی ازش بالا برو. اگه یک کوه مشکل جلوت دیدی پرواز کن که ازش رد بشی.

بعضی از چیزها و افرادی که باعث اصطکاک مسیر راه تو میشن را حذف کن و خودتو درگیر اونها نکن. یالا بجنب. خودتو به حامد دلیجه نشون بده.

خیلی از کنکوری ها میگن کلی رویا داشتم ولی اجراش نکردم و فلانی که اجرا کرد الان خوش بحالش. تو نذار حسرت بخوری. به رویاهات فکر کن. نذار رویاهای شما رو کسی دیگه صاحب بشه.

یک لحظه چشماتو ببند. فکر کن داری از حوزه ی آزمون میایی بیرون. من که میدونم تو این آزمونه رو میدی. این رو هم میدونم وقتی ازش بیرون بیایی یک حسی داری. من ۶ سال پیش دقیقا یادمه. دقیقا یادمه چجوری با امکانات کم کنکور رو به خاک مالیدم! دهنشو بستم. خفه خون گرفت بیچاره.

تصویر ذهنی خوبی از رشته و دانشگاه خودت بساز. تصویر ذهنی خیلی مهم هست.خیلی. وقتی من میگم تخته سیاه شما سریع تو ذهنت یک تخته رو تصور میکنی. اشکال نداره تصور کن داری تو پارک دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیرکبیر) راه میری. کنار اون هواپیما میری و باهاش یک عکس میگیری. بعدش میری بوفه ی دانشگاه امیرکبیر یک کیک میخری با نسکافه. بعدش روصندلی پارک دانشگاه میشینی. یک حوضچه داره که آّب با الگوی گریز از مرکز داره پخش میشه. صدای پج پج دانشجوها رو میشنوی. بله تو در پلی تکنیک تهران هستی. مهد علم و پیشرفت و افتخار کشور.

 

عشق به ناسا

بهرام مبشر عضو دانشمندان ناسا میگه :

وقتی ۸ سالم بود و تو روستا بودم از رادیو شنیدم که انسان به ماه رفت و ۴۰ سال بعدتو آمریکا با همون آقاداشتم شام میخوردم.

تصویر ذهنی شما نوجوان ایرونی خیلی قوی هست که بتونه هر مانعی رو از سر راهش برداره. خودتو دست کم نگیر پسر. بابا تو از کشوری هستی که ۲۵۰ دانشمند تو ناسا داره. آبجی من تو از کشوری هستی که اولین زن جایزه ی ریاضی فیلدز یا همون نوبل ریاضی رو اون برد. بله تو هموطن مریم میرزا خانی هستی. تو کشور نمیشه پیشرفت کرد ؟؟ اولا که میشه. اگرم نمیشه خب برو. کسی جلوتو نمیگره. ولی این کنکوره رو بایستی خوب بدی. میفهمی؟؟؟ ها؟؟؟ اعصابمو خراب نکن. غر نزن. اسکل نشو دیگه. لطفا درستو بخون. باشه؟؟

 

عقب موندگی یک کنکوری

سوم نخوندی. تابستون نخوندی.پارسال خراب کردی. کار ی ندارم قبلا  چه گندی زدی. برای اینکه بیشتر از این گند نزنی بامن همراه شو که بریم بترکونیم.

مذهبی شدید  هستی و میگی خدا ناظر اعمال ماست و…؟؟  خب داره نگات میکنه یالا بخون.

زیاد اعتقاد نداری و میگی همه چیز دست خودمون هست ؟؟ خب برو خودت و ارادتو بهم ثابت کن.

هیچ چی بالاتر از یادگیری نیست. هیچی ارزش نداره وقتتو در سال کنکور تلف کنی. دلتو به اس ام اس های چرت و پرت گلم و عشقم و بغلم کن و بوس بوس و.. خوش نکن. این ها هممممشون در برابر اون چیزی که تو واقعا میخواهی چیزی نیست.

 

کمک کردن به گدا؟

من حامد دلیجه برایت می نویسم. چون آینده ی جهان دستان ماست. شاید کسی باشی که بابات خیلی زحمت میکشه و میخواهی تلاش هاشو جبران کنی. بله میدونم شاید کتاب تست ت رو از این و اون قرض میگیری. شاید وقتی دوستات از کلاس کنکور حرف میزنن شما ازشون فاصله میگیری که نگن فلانی تو کلاس میری یا نه. شاید کسی باشی که پول آزمون نداری و یا شاید بابات باهاشون صحبت کرده که بهشون قسطی بده. تو دل پاکی داری. تو دنبال موفقیت هستی. ولی این رو بدون یکی داره تو این سایت مینویسه و الان نزدیک این هست که اشکاش سرازیر بشه که درکت میکنه. تو تلاش کن. تو بجنگ. حقتو از این دنیا بگیر. دنیا دروغه. الکیه. ولی بی شرف نیست.  جواب زحمتت رو میده.

 

دردو دل یک کنکوری بی پول

شاید جماعت اندکی باشند که اینترنت داشته باشند و بی پول هم باشند. میدونی بنده خداهایی هستند که گوشی خوب یا اینترنت ندارند که این حرفهای من رو بشنوند و بخونند. ولی من می نویسم. آن قدر برایم ارزش دارند و مهم هستند که بنویسم. من دیگه شروع میکنم به اعتراف. دیگر بس هست. دوم ابتدایی که بودم کفش هایی  داشتم قهوه ای رنگ بود. ولی مادرم با عشق خاصی قسمت های پاره اش را برایم با یک چرم قهوه ای رنگ دیگر دوخته بود.یعنی کفش بخیه خورده داشتم. دقیقا یادمه پای راستم بود. در واقع شمال غربی پای راستم می شد.و من رو مجبور می کرد که تو میزهای مدرسه ستون چپ کلاس بشینم.  راستی سال قبلش که اول ابتدایی بودم شاگرد اول مدرسه شده بودم. ولی من نا امید نشدم. تا پیش دانشگاهی همش شاگرد اول شدم.  میخوام زندگی نامه ام را برای کنکوری ها در قالب یک کتاب بنویسم. یکی میگه ننویس صبرکن. یکی میگه بنویس. ولی رفتن عزیزترین دوستانم درجوانی باعث شده بدجور از این دنیا بترسم که نکنه یک وقت بروم! به همین زودی هاااا.اگر رفتم و اگر روحی بود و زنده بود بدونید من خیلی سعی خواهم کرد که باهاتون ارتباط برقرار کنم.مخصوصا کسایی که ریاضی شون خوبه وقتی من مردم حواستون رو جمع کنید   🙂  از کنکور می نویسم چون کنکور باعث شد الان برایتان بنویسم و اینجا باشم. نمیدانم میتونی نظمی در حرفهایم پیدا کنی یا نه. من حتی زیاد فایل صوتی ضبط نمیکنم چون به فکر افراد ناشنوا نیز هستم. شاید بگویی کم هستندولی تصور کن خودت یکی از اون ها باشی. شاید یک نفر یک نفر ناشنوا پیدا بشه این متن را بخونه. عزیزم من به فکر تو هم هستم. شاید یکی بگه نا بینایان چی ؟ برای اون ها شمابخون و بگو.  نوشتن برایت سخت تر هست. اشکالی نداره من می نویسم.

 

مشکلات زندگی

منبع: ریاضی صد

مهندس حامد دلیجه

۴ نظرات

  1. سلام حامد جان خوشحالم افتخار آشنایی با جوان باهوش و خلاقی مثل شما رو پیدا کردم براتون بهترین ها رو آرزو دارم

  2. خدا نکنه برین.
    خدا نکنه.
    خدا نکنه.
    خدا نکنه.
    مرگ حق همه اس.
    آفرین که به فکرش هستین.اما نگین پیش ما.ناراحتی میاره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *